A vállalkozások közötti együttműködésekre számos példát láthatsz nap, mint nap. Ennek oka, hogy ezek az együttműködések kiválóan erősítik a résztvevő vállalkozásokat, akár megsokszorozhatják egy-egy cég bevételeit úgy, hogy szinte semmibe sem kerül.
Az ilyen együttműködések (partnerprogramok) azon alapulnak, hogy a felek kölcsönösen segítik egymás marketingtevékenységét azáltal, hogy megosztják a partnerük szolgáltatásait a saját célközönségükkel, így mindkét fél jóval több emberhez jut el, közben pedig semmilyen pénzmozgásra nincs szükség.
Ezt a fajta együttműködést keresztmarketingnek hívják. Az egésznek az alapja a megfelelő partner, illetve partnerek megtalálása.
De ki lehet a megfelelő partner egy szállásadó számára?
Az egyik legismertebb formája a szállásadókhoz köthető partnerprogramoknak, amikor a helyi strand kedvezményes jegyeket ad a szállásoknak, hogy ők terjesszék azokat a vendégeik körében. Ez jó a strandnak, mert nem csak népszerűsíti magát a szállásadók által, de el is adja a jegyeket, és jó a szállásadóknak is, mert úgy hirdetheti magát, hogy ha nála foglal valaki, akkor olcsóbban mehet strandra.
Azonban nem mindenhol kezdeményez a helyi strand ehhez hasonló partnerprogramokat. Sőt, van, ahol strand sincs, ugyebár. De szerencsére ezzel nem merülnek ki a keresztmarketingben rejlő lehetőségek.
Te magad is kereshetsz partnereket a környékeden
Keress a közeledben olyan szolgáltatókat, akik olyasmit kínálnak, ami érdekelheti a vendégeidet. Ez nagyon fontos!
Az is lényeges, hogy nagyjából megegyezzen a célcsoportotok, de ne legyetek egymás konkurensei.
Pl. Ha vidéki szálláshelyed van, és elég nagy arányban jönnek vendégeid a fővárosból, akkor érdemes együttműködnöd egy tanyával, aki egynapos vagy félnapos aktív programokat, vidéki ételeket, stb. kínál számukra. Ez színesíti a szállásod kínálatát, és nagy szívességet teszel vele a partnerednek, teljesen ingyen.
Cserébe viszont ő is segít rajtad, hiszen ő a saját weboldalán és szórólapjain a te szállásodat fogja ajánlani a saját közönségének.
Erre mondják, hogy win-win együttműködés. De van egy lényeges dolog, amin elbukhat a dolog. Ha olyan partnerrel működsz együtt, aki nem foglalkozik marketinggel, azaz nem tud téged népszerűsíteni, akkor hamar egyoldalúvá válik a dolog, és előfordulhat, hogy te nem nyersz a dolgon, csak a partnered. Éppen ezért az elején tisztázni kell az együttműködés módját és szabályait.
Nem kell feltétlenül azt kérned cserébe, hogy tegyen fel a weboldalára a partner. A korábbi strandos példa is jól működik, amikor kedvezményt ad a strand a vendégeidnek. Ez is jó dolog, mert ezzel is nyersz, hiszen a kedvezményes belépőid vonzóbbá teszik a szálláshelyedet. A lényeg, hogy mindkét fél úgy érezze, hogy kap valamit a másiktól, hiszen ezeket az együttműködéseket a kölcsönös haszon teszi sikeressé és tartóssá.
Az is fontos, hogy olyan partnereket válassz, akiknek a célközönsége jó eséllyel élhet a szolgáltatásaiddal.
Pl. Ha van egy ismerősöd, akinek van egy fagyizója a szálláshelyed közelében, attól az még neked nem lesz ideális partner. Te ajánlhatod ugyan a vendégeidnek az ő csodálatos fagyi-kínálatát, de nem sok esély van arra, hogy ő vendégeket tud küldeni a te szállásodba, hiszen az ő ügyfelei a helyi lakosok, vagy a városban nyaralók, akiknek már bizonyára van hol aludniuk.
Ezzel nem azt mondom, hogy ne segíts a barátaidnak ügyfeleket szerezni, csupán azt, hogy ez nem keresztmarketing, hiszen te szinte biztos, hogy nem szerzel belőle hasznot.
Szállásadóként számodra azok a legjobb partnerek, akik hamarabb érik el a városba utazni vágyókat, mint hogy azok megérkeznek oda, hiszen valószínű, hogy addigra már foglaltak szállást is.
A te potenciális partnereid lehetnek például:
- strandok
- élményparkok
- lovardák
- sportegyesületek
- egészségcentrumok
- fesztiválok szervezői
- rendezvényszervezők
- esküvőszervezők
- konferencia-központok
- az utazási irodák
- és mindazok a szállást nem kínáló kisebb helyi attrakciók (pl. falusi bemutató gazdaság, múzeum, szörf-oktató, stb.), akik foglalkoznak azzal, hogy elérjék a célközönségüket, és tesznek azért, hogy a városba csábítsák őket, akár több napra is.
Ha sikerül találnod megfelelő partnereket, akikkel jól együtt tudsz működni, akár NULLA anyagi ráfordítással is jelentősen megnövekedhet az idei forgalmad az előző évekhez képest.
Kezdj el gondolkodni, kutatni, kérdezősködni, hogy kikkel és milyen módon tudnál együttműködni akár már a jövő hónaptól. Ne félj kezdeményezni, ne félj a visszautasítástól!
Én magam is sokszor próbálkoztam már a keresztmarketinggel. Több visszautasítást kaptam (főképp a marketing-szemlélet hiánya miatt), mint pozitív fogadtatást, de így sem rossz, mert az elutasítás nem jár veszteséggel, azon hamar túllépsz, viszont egy létrejövő együttműködésnek nagyon sok haszna van! 🙂
Sok foglalást és sikeres keresztmarketinget kívánok az idei évre!
Horváth Sándor Szilárd